تدلیس در نکاح
تدلیس در لغت به معنای فریب و نیرنگ ،مکر، عیب پوشاندن آمده است .
در اصطلاح حقوقی تدلیس یعنی عملیاتی که باعث شود فرد مقابل فریب بخورد .
عقد نکاح را می توان جزو مهمترین عقود از منظر مهم بودن شخصیت طرف دانست و میتوان گفت که این عقد بر اساس و مبنای شخصیت طرف واقع میشود بر همین اساس پوشاندن و نگفتن و فریب دادن مواردی که عقد بر اساس آن واقع می شود هم نوعی جرم تلقی شده شده و هم به طرف مقابل حق فسخ می دهد
تدلیس در نکاح مجموعه اقدامات فریب کارانه ای است که هر یک از طرفین انجام میدهند و باعث میشوند طرف مقابل فریب بخورد به گونه ای که اگر نقص یا عیبی هست باعث شود که آن عید یا نقض پنهان بماند و طرف مقابل از آن آگاه نشود یا اینکه خود را دارای وصفی جلوه دهد که در حقیقت آن وصف یا ویژگی را نداشته باشد مثل وجود نوعی بیماری خاص و غیره که باعث حق فسخ ازدواج می شود .پس می توان گفت که هرگاه برای یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد مشخص شود که آن شخص فاقد آن صفت است طرف دیگر عقده حق فسخ خواهد داشت .
به این نکته باید توجه کرد که وصف چه به صراحت در عقد آمده باشد و چه به صورت ضمنی بیان شده باشد برای طرف مقابل این حق خواهد بود.
ماده قانونی تدلیس در نکاح
ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی
هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.
تدلیس در نکاح با ضمانت اجرای کیفری
علاوه بر این که شما در خصوص تدلیس در نکاح از منظر حقوقی می توانید اقدام کنید، از منظر کیفری نیز می توان اقدام کرد چرا که قانونگذار در ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی به این مسئله پرداخته است .
ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)
[اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳]- چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم میگردد.
باید توجه کرد که طبق این ماده و طبق قانون مجازات اسلامی تدلیس در نکاح علاوه بر حق فسخ به فرد حق شکایت کیفری را خواهد داد و فرد میتواند طرف مقابل را محکوم کند .
تدلیس در نکاح از منظر فقه:
تدلیس میتواند نسبت به مواردی باشد که بازگو خواهد شد و باعث ثابت شدن خیار می شود .تدلیس یا نسبت به عیب هاست مانند بیماری هایی مثل دیوانگی،نابینایی،عنن یا نسبت به کاستی ها ا زجمله ناقص بودن اعضای بدن و یا نسبت به صفات کمالی مثل دوشیزه بودن یا حسب و نسب عالی داشتن میباشد.